elektrykajachtowa.pl
Blog kategorie
Wzywanie pomocy na morzu. 0
Wzywanie pomocy na morzu.

Sposoby wzywania pomocy na morzu – poznaj ich charakterystykę

Każdy amator jachtingu powinien znać oraz potrafić zastosować w praktyce różne sposoby wzywania pomocy na morzu. Postępowanie w tym zakresie różni się w zależności od posiadanego sprzętu oraz zastosowanych środków ochrony. Wiedza w tym zakresie to klucz do tego, aby zwiększyć swoje szanse na przeżycie w sytuacji kryzysowej. W tym artykule wskażemy na różne podstawowe sposoby wzywania pomocy na morzu oraz pokrótce przedstawimy ich charakterystykę. 

Jeśli więc chcesz dowiedzieć się co oznaczają takie skróty jak PLB, EPIRB, VHF, DSC, Dstress i inne, zapraszamy do lektury.

Dlaczego wiedza w tym zakresie jest tak ważna?

Znajomość podstawowych zasad zachowania oraz sposobów wzywania pomocy podczas sytuacji kryzysowych na morzu lub innym zbiorniku wodnym jest bardzo ważna. W takich momentach detale decydują o tym, czy poszkodowani zwiększą swoje szanse na odnalezienie i przeżycie. W związku z tym przed wyruszeniem w rejs dokładnie sprawdź znajomość tych zasad wśród członków załogi, zweryfikuj stan i prawidłowe działanie posiadanych środków ochrony. Każda osoba znajdująca się na jednostce pływającej powinna dokładnie wiedzieć, gdzie znajdują się te środki, jak je zastosować oraz jak wygląda cała procedura. Dla pewności warto przeprowadzić szkolenie w tym zakresie. Od tego może zależeć ludzkie życie. Wzywanie pomocy na morzu powinno być opanowane przez każdego żeglarza.

Podstawowe środki ochrony stosowane na jachtach

Podstawowym środkiem komunikacji i wzywania pomocy przed jednostkę pływającą na morzu jest radio VHF. Służy ono do wołania o pomoc, przekazywania komunikatów pomiędzy jednostkami czy też jednostką i portem. Obecnie radia VHF dostępne są w wersji stacjonarnej oraz w postaci przenośnej. Jak sama nazwa wskazuje, radio VHF nadaje na częstotliwościach krótkich pomiędzy 156 a 174 MHz. Osoba odpowiedzialna za obsługę tego urządzenia powinna posiadać certyfikat SRC lub LRC. 

 

W przypadku wzywania pomocy za pomocą radia VHF do wyboru są cztery podstawowe komunikaty i rodzaje wzywania pomocy na morzu:

  • DISTRESS – wywołanie w niebezpieczeństwie (MAYDAY - międzynarodowy sygnał wzywania pomocy na morzu i lądzie);

  • URGENCY – wywołanie pilne (PAN-PAN);

  • SAFETY – wywołanie bezpieczeństwa (SECURITE);

  • ROUTINE – czyli wywołanie w komunikacji rutynowej.

 

Kanały, które warto znać to:

  • 16 - kanał alarmowy, ogólnego wywołania i dla zachowania bezpieczeństwa;

  • 6 i 11 - kanały używane podczas akcji ratowniczej SAR;

  • 13 - kanał stosowany w celu zachowania bezpieczeństwa nawigacji na morzu;

  • 70 - kanał przeznaczony do łączności cyfrowej. 

 

Szczególną kategorię stanowią radia VHF z wbudowaną przystawką DSC (Digital Selective Call). System ten pozwala na natychmiastowe wezwanie pomocy i przekazanie informacji o położeniu jednostki, co ułatwia jej zlokalizowanie przez służby. Jednocześnie nie wymaga komunikacji głosowej. 

Osobiste środki wzywania pomocy na morzu (lokalizatory osobiste)

Członkowie załogi jachtu mogą zainwestować w osobiste środki ochrony wzywania pomocy na morzu. Jest to praktyka rekomendowana osobom, które pływają po morzach i oceanach. Posiadanie takich środków może ocalić komuś życie. Wśród nich znajdują się m.in. personalne radiopławy PLB (Personal Locator Beacon). Stanowią one niejako połączenie działania nadajnika EPIRB oraz transportera radiowego SART. Różnica polega na tym, że radiopława PLB informuje najbliższą stację SAR o tym, że pomocy potrzebuje konkretna osoba, do której przypisany jest nadajnik, a nie cała jednostka pływająca. 

 

Do osobistych środków ochrony zaliczane są również transpondery AIS MOB. Potocznie nazywa się je transponderami „człowiek za burtą”. Mogą być wyposażone w zintegrowany system DCS. Nadajniki te mocuje się do kamizelki ratunkowej. Włączane są automatycznie wtedy, gdy kamizelka napełni się powietrzem. Oznacza to, że doszło do sytuacji kryzysowej i dana osoba potrzebuje pomocy. Ponadto nadajnik generuje silne światło stroboskopowe, co ułatwia poszukiwania. Przydaje się to zwłaszcza po zmroku lub w czasie trudnych warunków atmosferycznych. 

Nadajniki radiowe EPIRB (Radiopławy EPIRB)

Jachty poruszające się po morzach i oceanach powinny być wyposażone w radiopławę EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon). To nadajnik radiowy, który umożliwia precyzyjne określenie położenia jachtu w sytuacji, gdy ten wyśle sygnał wzywania pomocy na morzu do satelity. Sygnał ten niezwłocznie przekazywany jest do jednostki SAR, która znajduje się najbliższej położenia jachtu. System EPIRB można włączyć ręcznie lub włączy się on automatycznie wtedy, gdy zostanie zalany wodą. Sygnalizuje to, że jacht tonie. Nadajnik EPIRB w ramach sygnału przesyła do stacji: identyfikator jachtu i aktualną pozycję. Wybrane modele posiadają dodatkowo opcję przesyłania daty i godziny aktywacji zgłoszenia. 

 

Standardowo działanie nadajników EPIRB uzupełniane jest przed transponder radarowy SART (Search And Rescue Transponder). Jego aktywacja powinna nastąpić w tym samym momencie, co radiopławy EPIRB. Transponder SART pomaga w jeszcze precyzyjniejszym określeniu lokalizacji jachtu, co ułatwia prowadzenie akcji. 

Czym mogą różnić się radiopławy?

Radiopławy dostępne na rynku mogą różnić się wbudowanymi funkcjami. Mają one wpływ na to, z jaką skutecznością prowadzona będzie akcja ratownicza. Podstawowe środki ochrony nie posiadają dodatkowych opcji, dlatego rekomendujemy zakup bardziej zaawansowanych technologicznie produktów. Dobre radiopławy mogą być wyposażone w takie opcje jak m.in.:

  • odbiornik GPS (zwiększa precyzję podawanej pozycji rozbitka);

  • nadajniki AIS (wzywają okoliczne statki do pomocy);

  • nadajnik RLS (informuje rozbitka o tym, że ratownicy otrzymali sygnał). 

 

Dla przykładu AIS doskonale sprawdza się na ruchliwych akwenach, ponieważ informuje pobliskie jednostki o sytuacji kryzysowej, co zwiększa szansę na skuteczną akcję ratunkową. Sygnał RLS działa przede wszystkim na psychikę rozbitka i dodaje mu woli walki do tego, aby przetrwać. Warto rozważyć różne opcje zakupowe, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości skontaktować się z ekspertem. Od jakości i prawidłowego zastosowania wskazanych środków ochrony i sposobów wzywania pomocy na morzu zależy skuteczność prowadzonej akcji poszukiwawczo-ratunkowej. 

Rekomendowane środki ochrony z naszej oferty

Od lat specjalizujemy się min. w dystrybucji wysokiej jakości środków ochrony na morzu. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą produktów z kategorii Distress Comunication oraz Radiami VHF. Posiadamy zarówno kompleksowe rozwiązania, jak i części wymienne, zapewniamy również usługi serwisu i certyfikacji sprzedawanych urządzeń lokalizacyjnych.

 

Rekomendowane przez nas ręczne radia VHF to m.in.: IC-M37E czy IC-M94DE z AIS od iCOM. Oferujemy również stacjonarne radia iCOM: IC-M330GE oraz IC-M510E. 

 

Posiadamy także szeroki wybór produktów z kategorii Distress Comunication, w tym m.in.: radiopławy ręczne PLB1, radiopławy EPIRB, transpondey AIS SART czy też lokalizatory osobiste AIS MOB. W naszej ofercie znajdują się produkty Ocean Signal stworzone dla żeglarzy oraz McMurdo cenione również w świecie statków konwencyjnych.

 

Zachęcamy do zapoznania się z ich specyfikacją techniczną. W przypadku wątpliwości poprowadzimy Cię przez proces zakupowy. Razem z nami zadbasz o poprawę standardu bezpieczeństwa podczas żeglugi na morzu. Od jakości zastosowanych rozwiązań technologicznych może zależeć Twoje życie.

 

Epirb w praktyce

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl